Skip to content

CASE study -harjoitus (CT1)

Opiskelija työstää kurssin aikana harjoitustehtävänään raportin, jossa keskitytään tarkastelemaan muutamia CASE-esimerkkejä. Näiden projektien kautta on tavoitteena realisoida käytännön ohjelmistoprojektin toimintaa. Ohjaaja on esittänyt alla joukon kysymyksiä, joihin pyydetään vastaamaan essee-muotoisena raporttina. Harjoitustehtävän tarkoituksena on ohjata opiskelijaa etsimään ja tunnistamaan ketterän kehityksen eri käytänteitä käytännön projektissa. Tarvittaessa voi harjoituksen tekijä ehdottaa myös mahdollisia parannuksia käytänteisiin. Alkuperäinen lähitoteutus on keskittynyt käytännön projektityöhön.
Vastausten etsiminen on vahvasti opiskeljan omalla vastuulla. Tukea saa ja sitä tarjotaan ohjaajan toimesta ZOOM-keskustelujen muodossa ja TEAMS-kanavalla TTOS0800+TTOS0900 :)

Mitä materiaalia voin käyttää?

Nyky päivänä ketteränkehityksen toimintatavoista on olemassa materiaalia varsin kattavasti verkossa. Kannattaa käyttää hakukonetta ja etsiä vastauksia.

  • Kurssin materiaalit
  • Avoimet verkkomateriaalit
  • Verkkokurssit
  • Kirjallisuus
  • Aktiivinen keskustelu eri ammattilaisten kanssa (Hankkiudu lähikontaktiin alan ammattilaisten kanssa?)
  • Muita?

Google: Scrum, Agile Development, what means story point? etc

CASE Study-kohteet

CASE-kohteiksi on valittu kesällä 2019 WIMMA Lab-projektioppimisympäristössä toteututetut ohjelmistopalvelut JONOXI ja TACS. Ammattimaisemmasta projektitoiminnasta on esimerkkinä Lupapiste.fi -palvelu, jonka kehittäjä Solita Oy on julkaisut koko ohjelmiston lähdekoodin GitHub-palvelussa. Eri palvelut on rakennettu nykyaikaisilla teknologioilla ja ketterien menetelmien avulla. WIMMA Labissa tehdyissä projekteissa työskentelyyn on sovellettu OPF-kehikkoa. Tämä kehikko on osalle tuttu aiemmasta kurssista TTOS0100. Projektitoiminnassa kyseistä OFP-kehikkoa käytetään laajempana kokonaisuutena.

CASE: Iotitude

Mikä ihmeen JONOXI?

CASE: Overflow

Mikä ihmeen TACS?

CASE: Lupapiste

Mikä ihmeen lupapiste?

Raportissa käsiteltävät kysymykset ja osa-alueet:

Vastaa seuraaviin esittettyihin kysymymyksiin sopivin lähtein ja erityisesti nosta esiin esimerkkejä Case-projekteista. Pyri kirjoittamaan tiivistetty kokonaisuus, josta alla oleviin kysymyksiin löytyy vastaukset. Jos esimerkkejä ei löydy voi käyttää CT1-harjoitusympäristöä demonstroimisessa.

Projekti

  • Vesiputous vs ketteräkehitys
  • Tarjouksen laatiminen ketterässä projektissa vs kiinteässä vesiputous projektissa?
  • Mitä tarkoittaa projektointi?
  • Mikä merkitys on ohjausryhmällä / Jory?
  • Projektisopimus? Mitä sillä tavoitellaan?
  • Mikä on projektisuunnitelman merkitys?
  • Projektin elinkaari ja sen vaiheet?
  • Tavallinen vs ketteräprojekti mitä niillä on eroa?
  • Projektipäällikön tehtävät?
  • Riskien vaikutus projektityöskentelyyn?
  • Julkaisusuunnitelman merkitys ja miten se liittyy projektitoimintaan?

Palvelumuotoilu ja vaatimusmäärittely * Miten palvelumuotoilun toimintatavat ilmenevät projekteissa? * Mikä hyötyä on käyttäjinen ja sidosryhmien tunnistamisella ja profiloinnilla ketterässä kehityksessä? * Miten vaatimusmäärittely liittyy ketterään kehitykseen

Laadunvarmistus

  • Mikä tarkoittaa testaussuunnitelma?
  • Mikä on automatisoitu testitapaus?
  • Testausautomaation merkitys ohjelmistokehityksessä?
  • Esimerkkejä automaatio testeistä
  • Robot Framework? Mihin sitä voidaan soveltaa?

Ketterä kehitys

  • Mikä tarkoittaa käsite sprint?
  • Mitä tarkoittaa käsite scrum master?
  • Mitä tarkoittaa käsite product owner?
  • Mikä tehtävä on Backlogilla?
  • Mikä merkitys on User Storyllä, miten siihen liittyy gitlabin issue
  • Mitä tarkoittaa käsite Epic ja miten siihen liittyy User Story?
  • Tehtävän vaativuuden esittäminen - Story point? Miten sen avulla voidaan kuvata työn vaativuutta?
  • Planning poker? Jännä peli vai joitain muuta?
  • Mihin liittyy Acceptance Criteria esimerkillä
  • Selitä mikä tarkoittaa ns. DOD (Definition of Done) esimerkillä
  • Työmäärän arviointi storypoint ja planning poker?

Mitä pitää palauttaa ?

Jokainen opiskelija palauttaa itsenäisen raportin, jossa annetaan vastaus esitettyihin pulmiin ja kysymyksiin. Raportti on oltava PDF ja se kirjoitetaan "essee"-muotoon sisältäen kaikki tarvittavat linkit suoraan lähteisiin. Raportti hyväksytään Hyväksytty/Hylätty periaatteella ja asiallinen palautus vaikuttaa positiivisesti arvosanaan!

  • Raportti on laajuudeltaan vähintään 2500 sanaa. (8-10 sivua) + kansilehdet!
  • Joutava saivartelu sikseen keskity asiaan ja pyri tuomaa oppimaasi esiin!
  • Kuvia voi ja kannattaa lisätä mukaan, mutta niitä ei tulkita osaksi tekstiä :)

Tutustu alla oleviin kysymyksiin ja laadi niiden pohjalta raportti, jossa esität kyseisen ongelmaan liittyen todisteita eri projektien sisältä linkittäen ne osaksi raporttia. ks. esimerkki tästä

Raportti noudattaa normaalia JAMKin raporttipohjaa ja se palautetaan PDF-muodossa Optiman palautuskansioon

  • Palauta raportti Optimasa CT1-kansioon!

Arviointi

  • Hyväksytty/Hylätty