Skip to content

asiakkaan haastattelu

Seuraava ohjeet sopivat esim. projektiryhmän ja asiakkaan tapaamiseen.

  • Haastattelutilanteessa kannattaa toimia aktiivisesti (Auditorio ei tähän välttämättä paras paikka). Tapaamisten järjestäminen voi olla hankalaa, joten on oltava aktiivinen!
  • Älä oleta, että tiedät jo ratkaisun! Kuuntele asiakasta!
  • Piirrä kuvia! Se on yleismaailmallinen tapa!
  • Vältä liiallista teknistä jargonia! Asiakas ei välttämättä ymmärrä teknologiasta/totetuksesta mitään!
  • Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan kipupiste ja pyrkiä kirkastamaan tärkeät käyttötilanteet/skenaariot
  • Muista, että monimutkaiset tuotteet tarvitsevat useita tapaamisia ja työpajoja!

Haastattelun tavoitteet:

  • Saada riittävä käsitys asiakkaan toimeksiannosta
  • Mikä on asiakkaan todellinen tuska? (Mikä ongelma pitää ratkaista)
  • Millainen on yleinen palvelupolku? (Journey Map)
  • Kuka/mikä käyttää palvelua/tuotetta? (Customer, End User)
  • Mitä ovat tärkeimmät sidosryhmät ja käyttäjäroolit?
  • Mitä ominaisuuksia tai toiminnallisuuksia) olisi hyvä olla? (Features)
  • Onko olemassa oleellisia rajoituksia? (lait, viranomaiset, tiedon varastointi etc..) (Restrictions)
  • Muut vaatimukset? (Toiminnallisuudet tottakai, mutta miten esim. skaalautuvuus, tehokkuus, tietoturva, (Functional requirements, Non-Functional Requirements)

Mihin tätä tietoa tarvitaan? Hä!

  • Tämä kaikki tieto tarvitaan vaatimusmäärittelyn ja projektisuunnitelman tuottamiseksi!